Monday, February 27, 2006

左右手


有專家講,左撇子比較聰明。
因爲他們左右腦都會用到。
好像很有根據。左撇子常常被逼用右手。

我剛才在搭bus的時候想了一下。
So far, 我看到的照相機,快門的按鈕都在右邊咧。
對我們這些用右手的人來講,一切好像都很自然。
啊不然按鈕在左邊的話,我們不是很不順手嗎?

對囖。降子左撇子怎麽辦?
尤其是在用SLR的時候,更加不順手。
Imagine叫你用右手托著lens,然後左手按快門。
夠搞畏(‘噁心’的意思)。

我好像還沒有看過專為左撇子設計的相機。
請問左撇子們,你們用相機的時候會不會很不順手?

雖然左撇子比較聰明,
但是我覺得還是跟著majority走會比較好一點。
----------------------------------------------------------------

上個月,我看重播的羽球賽的時候,聽到旁述員解説才恍然大悟。
原來用左手的球員,和用右手的球員,在‘削’球的時候,
球的旋轉方向是不一樣的。
因爲球的羽毛跟羽毛之間的重疊是有方向的。
(羽毛的左邊一部分是被前一根羽毛覆蓋,
而右邊則蓋著下一根羽毛的左邊一部分。知道我在講什麽嗎?)

關於這個問題,虧我打了20年的羽球,我從來沒有想過。
因爲對我來講,一切,再自然不過。。。

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Good catch. I have never realized also, especially the badminton. Left handed plays odd ball.

4:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

Not just SLR. The world is made for right-handers. E.g. computer mouse, guitar, violin, golf clubs, cutlery setting, pipette, rifle, buttons on shirt, can opener, vegetable peeler etc...

7:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

what a good point...i have been playing badminton for more than 15 years, yet never thought of it!

3:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

interesting post! i'm a left-handee but i've always taken camera shots with my right index finger...i've never given any thought about the inconvenience of using my non-dominant hand because it's always been "the way."

left-handees have more injuries than right-handees while operating machinery because they're mainly designed for right-handed users..what a cruel world for us minorities..

and i can't agree more with CK's post on the violin--in fact, it's always been a fret that i can't draw the bow (with my right hand) correctly like other people.

11:24 AM  

Post a Comment

<< Home

Powered by Blogger